”De groep heeft behoefte aan een break” Weekly Mile van Nina Nijland, Oosterboerschool

Lijkt de drempel om dagelijks één Engelse Mijl te lopen misschien nog te hoog? De Oosterboerschool uit Meppel pakte het anders aan en liep tien weken lang de The Weekly Mile. Een pilot waarbij niet alleen werd samengewerkt met regionale sportorganisaties, maar ook het concentratievermogen van de leerlingen werd gemonitord. Leerkracht Nina Nijland is er inmiddels van overtuigd dat het kwartiertje rennen in de buitenlucht een positief effect heeft op de klas: “Na de zomer gaan we over van de Weekly naar Daily Mile.”

Wanneer na een kwartier het geluid van de toeter klinkt, weten groep 6, 7 en 8 van de kleinschalige Daltonschool dat het tijd is om weer naar binnen te gaan. Waar het vóór het wekelijkse rondje hardlopen nog moeilijk was om bij de les te blijven, starten de leerlingen nu weer met hernieuwde energie. “Ze hebben echt behoefte aan een break”, merkt Nina.

TIP van Nina

“Vanmiddag gaan we lopen hè? – Als mijn collega The Weekly Mile loopt, wil ik niet achterblijven. Samenwerken met een collega werkt enorm stimulerend.”

 

Concentratietest

Dankzij Daily Mile-ambassadeur Erben Wennemars was Nina al bekend met het concept toen Meppel Actief de school benaderde voor de pilot. De ren-sessies van de Oosterboerschool werden gedurende tien weken begeleid door de plaatselijke atletiekvereniging De Sprinter. Bovendien werd er op verschillende momenten een concentratietest afgenomen bij de leerlingen. Nina: “Ongelooflijk om de te zien wat een vooruitgang de groep gemiddeld boekte.”

Sportieve juf

Aan motivatie ontbreekt het in Meppel niet. “De leerlingen zijn behoorlijk fanatiek. Ze stellen doelen voor zichzelf en weten elkaar te stimuleren tijdens The Weekly Mile.” Wat volgens Nina ook scheelt, is dat ze best een “sportieve juf” is. “We hadden eens een stagiaire die aan de kant bleef staan, dat is niet de bedoeling. Als juf of meester kun je juist het goede voorbeeld geven. Door zelf mee te rennen, maar ook bijvoorbeeld door de leerlingen actief aan te moedigen. Ieder in z’n eigen rol.”

Zelfvertrouwen

En dat geldt ook voor de leerlingen van de Meppelse basisschool. Van puberende meiden die stevig doorstappen tot echte hardloopfanaten die al hun energie kwijt kunnen tijdens het wekelijkse kwartiertje. Nina: “Soms is leren gewoon niet echt je ding. Het doet je zelfvertrouwen goed om dan te kunnen laten zien dat je juist op sportief gebied uitblinkt.”

Met een twist

Samenwerken, creativiteit en zelfstandigheid zijn binnen het daltononderwijs belangrijke pijlers. Op de Oosterboerschool kreeg The Weekly Mile daarom een extra ‘twist’. Elke week verzinnen twee leerlingen een opdracht die moet worden uitgevoerd tijdens het rennen, zoals het lopen van ladders, een estafette of een stukje ‘bokkie springen’. “De afwisseling houdt het leuk”, meent Nina. “Maar ook natuurlijk de manier waarop je het zelf brengt als leerkracht.”

4 Voordelen van The Daily Mile volgens de Oosterboerschool

  • Het actief stimuleren van gezond gedrag
  • Een noodzakelijke break tijdens de schooldag, de leerlingen keren met vernieuwde energie terug in de klas
  • Kinderen uit de ‘computergeneratie’ komen op deze manier weer vaker buiten
  • Sluit aan bij de belangrijkste pijlers van het daltononderwijs

Ook aan de slag met The Daily Mile? Registreer je school hier! Sluit je aan bij de beweging!