Keycords als sleutel: iedereen gemotiveerd!
Felblauwe keycords, met het JOGG-logo en ‘The Daily Mile’ erop gedrukt. Op OBS Hagen in Doetinchem herinneren ze de kinderen en hun juffen en meesters er bij elke Daily Mile aan dat ze op de helft zijn. Een eenvoudig, praktisch voorbeeld hoe je alle kinderen mee kunt laten doen. Annemarie Heitink en Marloes Giezenaar leggen uit hoe het werkt. En wat ze nog meer doen om de kinderen enthousiast te houden. Met succes!
Marloes Giezenaar is buurtsportcoach bij Sport ID in Doetinchem. Twee dagen in de week is ze gedetacheerd als vakleerkracht bewegingsonderwijs op OBS Hagen. “Al zo’n vierenhalf jaar. Ik ken de school inmiddels echt van binnen en van buiten. Ik ken alle leerlingen en alle leerkrachten.” Annemarie Heitink werkt op OBS Hagen. “Ik overleg met Marloes over alles wat betreft sport, bewegen en dergelijke. Een gedeelte van mijn werkzaamheden bestaat uit het ondersteunen van de directie. Maar ik sta ook voor de groep. Ik doe altijd de plusgroep. En de kleuters.”
The-Daily-Mile-keycords
Ongeveer vier jaar geleden startte OBS Hagen in Doetinchem met The Daily Mile. En dat gaat gewoon ontzettend goed. Annemarie en Marloes vermoeden dat dat onder andere komt doordat van het begin af aan is nagedacht over: hoe maken we van het lopen een routine, en houden we het toch afwisselend? En, minstens zo belangrijk: hoe houden we de kinderen gemotiveerd en zorgen we dat ze allemaal mee blijven doen?
Marloes: “De kinderen van groep drie tot en met acht rennen voor The Daily Mile twee rondjes om de school.” Lachend: “Er waren kinderen die zich na één rondje achter de school verstopten en daarna weer mooi met de meute mee renden bij het tweede rondje.” Annemarie: “Maar we willen natuurlijk iedereen stimuleren om twee volle rondjes te doen!” De behoefte was duidelijk: wat kunnen we doen om te bevorderen dat alle kinderen daadwerkelijk twee rondjes blijven rennen? Marloes: “Ik weet niet eens meer wie precies met het idee kwam, maar we bedachten dat keycords daar een heel simpele, slimme oplossing voor zouden kunnen zijn.” Na één rondje rennen krijgen ze een keycord om. En na het tweede rondje leveren ze hem weer in.
Marloes: “Eerst gebruikten we keycords die we hier toevallig nog hadden liggen. JOGG gaf toen aan: als dat inderdaad werkt, schenken wij nieuwe, speciale The-Daily-Mile-keycords aan OBS Hagen.” En die kwamen er dus. Binnen no-time raakten de keycords ‘ingeburgerd’. Annemarie: “Het werkt gewoon heel goed. Het is simpel. De kinderen zijn er helemaal aan gewend. En daardoor doen ze allemaal mee.”
Plezier
The Daily Mile is inmiddels niet meer weg te denken van de school. Annemarie: “We waren vier jaar geleden bezig met ons Vignet voor de Gezonde School. We hadden het Vignet Voeding al binnen en wilden graag het Vignet voor Sport & Bewegen. En daar paste The Daily Mile uitstekend bij. We hebben het besproken op school en er was meteen veel enthousiasme voor.”
Eerst was het idee een wat uitgebreider parcours uit te zetten rond de school, maar al snel bleek een wat kleinere ronde, in het groen, zonder drukke en smalle straten, geschikter. Annemarie: “Het is heel tekenend voor die eerste fase: we hebben veel uitgeprobeerd, echt gezocht naar wat voor onze school het best werkt.”
Eén van die uitkomsten was bijvoorbeeld ook: alle kinderen van groep drie tot en met acht lopen driemaal per week The Daily Mile. “Precies op de dagen dat ze geen gymnastiek hebben”, licht Marloes toe. “Dus zijn ze nu elke dag in beweging.”
Ouders hebben op het schoolplein onder andere hinkelpaden geschilderd en andere spelletjes én een startlijn voor The Daily Mile.
Bosloop
Al vanaf de introductie vier jaar geleden is nagedacht over hoe The Daily Mile ook voor de lange termijn interessant en leuk blijft. Marloes: “Bijvoorbeeld door de ronde een keer andersom te doen, achteruit te lopen, of huppelend of in combinatie met een extra opdracht.” Annemarie: “Dat zijn we blijven doen. Een paar keer per jaar bespreken we met elkaar hoe het loopt en of we dingen moeten aanpassen.”
Een van die triggers is de bosloop. Annemarie: “Wij kunnen hier, als we de straat oversteken, meteen het bos in. En daar kunnen we een flinke route doorheen lopen. Een keer in de maand, altijd op een vrijdag, doen we eerst met de groepen drie, vier en vijf en daarna met de groepen zes, zeven en acht een bosloop. Eind juni, als we de laatste bosloop van dit schooljaar doen, zijn de ouders uitgenodigd om mee te lopen!”
De jongste leerlingen, in groep één en twee, lopen een of twee dagen in de week hun eigen Daily Mile. Net ietsje korter, een volle ronde om de school. “Die doen dus ook mee en zij vinden het superleuk om te doen. Ze hebben er echt heel veel plezier in”, vertelt Annemarie. “De kinderen van groep drie, vier en vijf hebben om tien uur pauze. En dat is het startmoment van het rondje voor de kleuters. De kinderen van de groepen drie, vier en vijf rennen dan vaak een rondje mee, pakken de kleuters bij de hand, dat gaat echt heel goed.” Mede daardoor is het niet alleen een gezonde activiteit, maar ook een sociale. De leraren moedigen de kinderen aan. “Wij staan op strategische punten!”