Kinderen in Venlo ontdekken plezier in lopen dankzij The Daily Mile

Tijdens de Venloop op 31 maart stonden meer dan 100 leerlingen van basisschool De Meule uit Venlo aan de start. Veel kinderen zijn door hun gymdocente, Susan den Hartigh, aangemoedigd om mee te doen. Susan nam de gehele organisatie op zich: leerlingen van De Meule gaven zich bij haar op en zij deelde de startnummers uit. Of het plezier in het lopen mede te danken is aan het feit dat de leerlingen sinds kort meedoen aan The Daily Mile, weet Susan wel zeker.

De gymdocente is naar eigen zeggen altijd bezig om van De Meule een sportieve school te maken. Zo hoopt ze binnenkort het vignet “Gezonde School” te behalen op basis van sport en bewegen. Toen het continurooster werd ingevoerd, merkte Susan dat ze pauzes korter werden, leerlingen meer binnen zaten en er meer druk op ze kwam te staan. “Toen ik hoorde dat een school in de buurt The Daily Mile deed, heb ik daar informatie ingewonnen. We begonnen vervolgens met één groep als een soort proef, zes weken lang. Het moeilijkste was het vinden van een veilige route. Onze school staat aan de rand van het centrum van Venlo, het is hier druk en als kinderen de hoek om gaan zijn ze uit het zicht.”  Toch ontdekte Susan uiteindelijk een mogelijkheid. “Aan de overkant van de straat staan flats met daar tussenin grasvelden. We lopen nu rondjes om het grasveld. Er zijn geen dode hoeken, je hebt de kinderen allemaal in het vizier en door het vele groen is er van alles te zien.”

Sneeuwbaleffect
Gedurende de proef werden andere groepen nieuwsgierig. “Kinderen uit groep drie vroegen wat we aan het doen waren, zij wilden ook naar buiten! Het zogeheten sneeuwbaleffect, waar ik op hoopte. Ook docenten begonnen interesse te tonen. Wel zaten ze met veel vragen, bijvoorbeeld of de kinderen jassen, shawls en handschoenen aan moeten tijdens het lopen. Ik stelde ze gerust en vertelde dat de kinderen lekker gaan rennen en het dan snel warm krijgen.” Susan merkte dat docenten het meest sceptisch waren over het feit dat The Daily Mile van hun lestijd af gaat. “Gelukkig merkten ze al vrij snel dat je dit kwartier dubbel en dwars terugverdiend, aangezien de leerlingen na The Daily Mile veel geconcentreerder zijn. Wel is het de bedoeling dat de kinderen na The Daily Mile direct aan het werk kunnen. De opdracht moet van tevoren uitgelegd zijn, dat werkt het beste. Ze kunnen hun energie dan meteen omzetten en hoeven niet eerst te wachten tot iedereen zit en luistert.”

Docenten worden steeds inventiever
Op De Meule doen inmiddels meer groepen mee. Docenten koppelen The Daily Mile aan bewegend leren. “Ieder rondje dat de leerlingen lopen, moeten ze een opdracht doen. Denk aan het maken van een rekensom, een woord op de weg schrijven met stoepkrijt of nadenken over de spelling van een woord door in de ‘ng’ of ‘nk’ hoepel te springen. Spelenderwijs zijn de kinderen dan toch even bezig met spelling of rekenen. Voor kinderen die The Daily Mile iets minder leuk vinden, maak je het op deze manier interessanter. Je moet ze blijven prikkelen. Ik merk dat de docenten hier ook steeds inventiever in worden, dat is leuk om te zien”, vertelt Susan enthousiast.