The Daily Mile in Venlo: het nét even wat makkelijker maken om mee te doen

Twee Venlose basisscholen deden al langer mee met The Daily Mile. Dat zouden er toch meer moeten kunnen worden, bedacht Tijn Wabeke zich. Wabeke is sportconsulent voor de gemeente Venlo en draait en organiseert onder de noemer Venlo.fit allerlei initiatieven en projecten op het gebied van gezondheid voor kinderen in de basisschoolleeftijd. ‘The Daily Mile is een leuke, laagdrempelige manier voor kinderen om meer te bewegen.’ Inmiddels, twee jaar later, is dat gelukt. Voor een belangrijk deel is dat toe te schrijven aan de ondersteunende rol die de gemeente, samen met partners Stichting Venloop en de Fontys Sporthogeschool (opleiding Sportkunde), naar de scholen biedt.

Wabeke: ‘Het begint gewoon met informeren. De scholen moeten weten dat The Daily Mile bestaat en dat ze hieraan kunnen deelnemen. We hebben de scholen benaderd en gaven via een menukaartsysteem aan hoe en bij welke initiatieven we als gemeente ondersteunen. Daar hebben we The Daily Mile dus bijgezet.’
Voor scholen is het belangrijk dat ze goed kunnen inschatten wat The Daily Mile voor hen kan betekenen, hoeveel tijd het in beslag neemt en welke ruimte ze zelf hebben om ermee aan de slag te gaan. ‘Met scholen die belangstelling hebben, heb ik daarom eerst een oriënterend gesprek. Ik licht dan toe welke ondersteuning we kunnen bieden. Tegelijk vraag ik aan de scholen vooral ook wat zíj willen. Wat zoeken ze? En met welke groepen willen ze meedoen?’
De kracht van The Daily Mile blijft wat Wabeke betreft de eenvoud. ‘In de basis is het heel simpel en makkelijk uit te voeren. Dat is ook wat we meegeven aan de scholen.’
Het werkt, want het aantal deelnemende scholen groeit flink. Alle typen basisscholen, waaronder ook de groepen van het speciaal onderwijs, rennen mee!

Maak er een feestje van!
De scholen ervaren direct dat ze er niet alleen voor staan. ‘We helpen heel praktisch met het parcours uitzetten. Denk aan het aanbrengen van pijlen en andere bewegwijzering. Of denk aan start-/finish-aanduidingen. En we geven advies om het parcours veilig te maken. Dat kunnen we allemaal doen doordat Stichting Venloop hieraan meewerkt en bijdraagt. Op veel plekken in het land doen de scholen deze dingen zelf, wij kunnen ze net even wat extra’s bieden.’
Als het parcours helemaal gereed is en de kinderen en de leraren er klaar voor zijn, organiseren studenten van de Fontys Sporthogeschool uit Eindhoven in afstemming met de betreffende basisschool een spetterende kick-offsessie. ‘Dat doen we heel feestelijk, met muziek erbij, en onze populaire mascotte Nola’, een behoorlijk sportief ‘nijlpaard’. ‘Uiteraard zijn ook de ouders uitgenodigd. Hun steun en betrokkenheid is sowieso natuurlijk enorm belangrijk.’

‘Een mooi moment is de officiële opening, die een aantal keer door de wethouder Sport werd verricht. Na het startschot beginnen de kinderen meteen met het verkennen van het rondje.’
Daarmee is de rol van de studenten en de gemeente niet uitgespeeld. Zij blijven betrokken en helpen mee om The Daily Mile afwisselend en uitdagend te houden. ‘Ze bedenken bijvoorbeeld extra challenges en combineren het lopen met leuke taal- en rekenopdrachten. Hoeveel kilometer leggen de kinderen bijvoorbeeld gezamenlijk af? En hoelang zou het dan duren om bijvoorbeeld naar Barcelona te rennen?’
Voor de studenten is het een leuk onderdeel van hun stage bij de gemeente Venlo en de leraren zijn er zeer mee geholpen. ‘Dat bepaalt mede het succes van onze aanpak. We werken heel open samen met de scholen en dringen vooral niks op. Tegelijk regelen we eigenlijk alles, zodat we het echt laagdrempelig maken om in te stappen. En het mooie is: hoe meer scholen meedoen, hoe verleidelijker het wordt voor de andere scholen zich ook aan te sluiten.’