Juf, gaan we nog rennen vandaag? Sacha Keijer op OBS Brandevoort

Met een “beweeglijke” groep in het vooruitzicht, namen duo collega’s Sacha Keijer en Anouk Haasnoot aan het begin van het schooljaar het initiatief om te starten met The Daily Mile. De positieve uitwerking van het dagelijkse kwartiertje rennen bleef op OBS Brandevoort niet onopgemerkt. Komende week gaat een pilot van start met maar liefst zestien groepen van de Helmondse basisschool.

”Juf, gaan we nog rennen vandaag?” Als de leerkrachten niet zelf voorstellen om naar buiten te gaan, dan herinneren de leerlingen hen wel aan The Daily Mile. Even lekker uitrazen: voor de energieke groep 4 biedt het Schotse initiatief uitkomst. Alhoewel de locatie van de school – midden in een woonwijk – misschien niet de meest ideale is, heeft Sacha een prima route en loopritme gevonden. Zodra de leerkracht uit Son en Breugel merkt dat de aandacht in de klas verslapt en de kinderen niet meer actief meedoen met de les, is het tijd voor The Daily Mile. “Jongens, leg je potlood maar neer, we gaan rennen!” klinkt het vier keer per week. “Het verschil is opmerkelijk: na een gewone pauze hebben de leerlingen soms nauwelijks focus, het effect van The Daily Mile is vele malen groter.”

TIPS van Sacha Keijer

“Reken uit wat de totale afstand is die de groep heeft gerend na enkele maanden. Wij waren op een bepaald moment al voorbij Utrecht. Dat vonden de kinderen zelf heel stoer.”

“Een botsing of struikelpartij komt natuurlijk weleens voor. Hoe voorkom je dat The Daily Mile stil komt te liggen? Wijs een maatje aan die even rustig blijft wandelen wanneer een kind in tranen is.”

 

Een kwartier lestijd compenseren?

Sacha vindt het belangrijk vooral ook de ouders van haar leerlingen goed te informeren over The Daily Mile. “Tijdens de informatieavond aan het begin van het schooljaar werd er positief gereageerd op het idee”, aldus de leerkracht. “Een aantal ouders stelde de logische vraag hoe het dagelijkse kwartier lestijd zou worden gecompenseerd. Het antwoord op die vraag is gelukkig eenvoudig: dat wordt ruimschoots terugverdiend in concentratie!” Door de ouders tijdens de bijeenkomst te vragen een paar gymschoenen in de tas van hun kinderen te doen, tackelde Sacha ook gelijk het ‘slippertjes-probleem’

Goed voorbeeld doet volgen!

Het enthousiasme en doorzettingsvermogen van groep 4 van OBS Brandevoort heeft ervoor gezorgd dat The Daily Mile vanaf volgend schooljaar in Helmond écht op de kaart wordt gezet. Samen met haar duo-collega wist Sacha een flink aantal andere leerkrachten van de school warm te maken voor het sportieve initiatief. Vanaf volgende week volgen maar liefst zestien groepen haar voorbeeld! “Het is nog even een uitdaging hoe we dat gaan aanpakken. Want met zestien groepen tegelijkertijd naar buiten wordt misschien wat chaotisch. Maar, met verschillende routes en tijden, komen we daar vast wel uit.” Ondertussen loopt de klas van Sacha wat fitheid betreft voor op de rest – en daar zijn de jonge leerlingen best een beetje trots op!

Waarom óók de leerkracht gebaat is bij het rennen van The Daily Mile

Sacha Keijer, OBS Brandevoort: “Na een paar uur in een warm klaslokaal met 26 kinderen, is het soms moeilijk gefocust te blijven. Dankzij het kwartier rennen hebben niet alleen de kinderen een betere concentratie, maar staan wij zelf ook weer helemaal fris voor de groep. Bovendien hebben wij als leerkrachten een voorbeeldfunctie. Ik geef toe, het was flink hijgen en puffen in het begin. Maar inmiddels ben ik absoluut veel fitter. Ik had niet verwacht dat The Daily Mile op mij ook zo’n positief effect zou hebben. Leg dus vooral een paar gympen in de klas en ervaar het zelf!

 

Ook aan de slag met The Daily Mile? Registreer je school hier! Sluit je aan bij de beweging!