“Doordat de kinderen door de wijk rennen, zijn we als school nog beter zichtbaar. Dat is een bijkomend voordeel van The Daily Mile”

Beweging speelt op basisschool De Zefier in IJmuiden een grote rol. Ze hebben reeds het themacertificaat bewegen en sport van het vignet Gezonde School en zijn voornemens om ook het themacertificaat voeding te behalen. Eind 2016 is de school begonnen met het behandelen van thema’s op het gebied van gezond leven. Vakleerkracht bewegingsonderwijs Jordy Huider verzorgt op maandag en vrijdag de gymlessen op De Zefier en is daarnaast ook verantwoordelijk voor de coördinatie van de verschillende thema’s. Nadat hij vorig jaar in het Jeugdjournaal over The Daily Mile hoorde, besloot hij om de allereerste themaperiode af te trappen met een gezamenlijke Daily Mile.

Voorafgaand aan deze aftrap is Jordy samen met een kleine werkgroep bezig geweest met het uitstippelen van drie veilige routes die om en nabij de “mile” lang waren. Via Google Maps lukte het ze om verschillende routes uit te zetten door de wijk naast de school. Tijdens de aftrap liepen de kinderen van de onder-, midden- en bovenbouw één van de drie routes, onder toeziend oog van hun ouders die zich op het schoolplein hadden verzameld. Sommige ouders renden zelfs spontaan een rondje mee. Jordy: “We hadden voor deze aftrap een echt startpistool geleend van de plaatselijke atletiekvereniging. Annette Baerveldt, wethouder gemeente Velsen, verzorgde het startsein.” The Daily Mile werd gelopen in het kader van het thema Fit en Gezond, waarbij onder andere aandacht werd besteed aan gezond koken.

Testperiode

Wat Jordy iedere andere school kan aanraden op het gebied van The Daily Mile is om te beginnen met een dergelijke testperiode, zoals hij gedaan heeft met de themaweken. “Het is belangrijk dat er voldoende draagkracht voor het initiatief ontstaat binnen het team. Met zo’n testperiode leg je collega’s niet direct iets op, maar geef je ze de kans om na afloop hun mening te geven. Ze kunnen op deze manier meebeslissen en aangeven wat wel en wat niet werkt. Deze bevindingen kun je vervolgens verwerken in een voorstel dat past bij het team en de school.” Naast deze tip adviseert Jordy om The Daily Mile in het begin te koppelen aan een bepaald thema, waarbij het dagelijkse hardlooprondje één van de activiteiten is. Bevalt dit, dan kan de school The Daily Mile ook na deze periode in het lesprogramma verwerken, zoals bij De Zefier is gebeurd.

Zichtbaar

Dat The Daily Mile een positief effect heeft op de kinderen van De Zefier, is gebleken nadat een stagiaire van de Pabo een onderzoek deed naar de resultaten. “Uit haar onderzoek bleek dat onze kinderen meer geconcentreerd zijn na het lopen, waardoor wij The Daily Mile nog beter kunnen verantwoorden.” Dat het ook zorgt voor een hoop plezier bij de kinderen, was Jordy al snel duidelijk. “Sommige meesters en juffen zagen er tegenop dat de kinderen allemaal hun jas aan moesten trekken voor The Daily Mile. Ze waren bang dat dit een hoop tijd in beslag zou nemen. Na de eerste keer bleek echter dat de kinderen zo’n zin hadden om te lopen, dat ze in no time buiten stonden met hun jas aan”, lacht Jordy. Wanneer hij de kinderen nu na afloop van The Daily Mile op zich af ziet rennen, is dat voor hem een heel mooi moment. “Doordat de kinderen door de wijk rennen, zijn we als school nog beter zichtbaar. Dat is een bijkomend voordeel van The Daily Mile”, besluit Jordy.