“Eenmaal terug in de klas waren de kinderen moe, maar voldaan, en kwamen ze helemaal tot rust”

Openbare basisschool Jan Ligthart in Appingedam is de tweehonderdste school in Nederland waarop The Daily Mile gelopen wordt. Stagiaire Larissa Snijder organiseerde de aftrap.

Waarom zijn jullie met The Daily Mile gestart?
“Als Pabo-student loop ik stage bij OBS Jan Ligthart. Op deze school hanteren ze een continurooster: kinderen gaan van kwart over acht tot twee uur naar school en tussendoor spelen ze twee keer een kwartier buiten. Veel leerkrachten merken dat het concentratievermogen gedurende de dag inzakt en de kinderen beweeglijker worden. Mijn opdracht in het kader van de minor bewegingsonderwijs is om hier een oplossing voor te vinden. Via via kwam ik The Daily Mile tegen en dit initiatief is een perfect antwoord op de vraag die er ligt. Ik heb dit vervolgens met de leerkrachten besproken en zij bleken net zo enthousiast te zijn als ik!”

Hoe heb je het vervolgens aangepakt?
“Ik heb eind maart een aftrap georganiseerd voor groep 4 en 5, de groepen waarop mijn onderzoek zich richt. De aftrap was ontzettend leuk en de kinderen waren al erg enthousiast toen ik binnen kwam. Tijdens het lopen kwamen leuke gesprekken op gang, maar ook emoties die ze dwars zaten. We stimuleerden de kinderen om een looppas aan te nemen. Eenmaal terug in de klas waren ze moe, maar voldaan, en kwamen ze helemaal tot rust. De kinderen vroegen direct wanneer de volgende keer is! Al met al was het een erg geslaagde aftrap.”

Krijgt de aftrap een vervolg?
“Absoluut! De docenten hebben mijn plan van aanpak en route ontvangen, om er zelf mee verder te gaan. Het is een leuke route door de woonwijk en over een fietspaadje langs het meer vlakbij de school. Het streven is om meerdere keren per week te gaan lopen, waarbij ik het twee keer per week ga begeleiden.”

Wat houdt het onderzoek dat je doet precies in?
“In groep 4 en 5 doe ik onderzoek naar het effect van The Daily Mile op het concentratievermogen van de kinderen. Ik heb een nulmeting gedaan, bestaande uit een vrije observatie op de moeilijke momenten van de dag, wanneer de kinderen zich slecht kunnen concentreren. Ik heb alles opgeschreven wat ik zag gebeuren. Daarna heb ik ze aan de hand van een observatieformulier vragen gesteld over hun concentratievermogen. Over een paar weken herhaal ik deze meting om te achterhalen of The Daily Mile het gewenste effect heeft.”