“Sommige kinderen vertellen tijdens het wandelen ineens meer, ook dingen waar ze normaal gesproken moeilijker over praten in de klas”

Op Dynamica Onderwijs, een school voor speciaal voortgezet onderwijs, zitten jongeren van 12 tot 18 jaar die een verstandelijke beperking hebben. Dit jaar hoopt de school het vignet Bewegen en sport te behalen in het kader van de Gezonde School. Ze zijn daarom begonnen met The Daily Mile, maar starten eerst met één keer per week. “Een soort Weekly Mile”, aldus Suzan Butter. Zij is praktijkondersteuner op Dynamica Onderwijs en geeft les in praktijkvakken.

Aangezien de school gezondheid hoog in het vaandel heeft, past het vignet Bewegen en sport goed bij ze. Toen een collega van Suzan tijdens een bijeenkomst van de Gezonde School hoorde over The Daily Mile, was ze direct enthousiast. Ook een deel van haar collega’s ging mee in dit enthousiasme. Echter waren er ook een enkele collega’s die niet meteen stonden te springen. “The Daily Mile is iets dat aan het lesrooster toegevoegd moet worden, en er moet tegenwoordig al zoveel. Toch hebben we alle docenten zover gekregen om eens per week The Daily Mile te lopen. Gelukkig merken ze dat het een positieve invloed heeft op de leerlingen en zijn ze ondertussen allemaal enthousiast over het initiatief”, vertelt Suzan.

Het heft barrières op

Aangezien de leerlingen op de school een beperking hebben, is het niet voor iedereen mogelijk om hard te lopen. “We wandelen samen een stuk, want dat kunnen ze allemaal. We doen dit meestal aan het begin van de ochtend, zodat ze letterlijk en figuurlijk een frisse start van de dag hebben. Het mooie van The Daily Mile vind ik dat we een moment hebben met de hele groep. Ik merk ook dat sommige kinderen tijdens het wandelen ineens meer vertellen, ook dingen waar ze normaal gesproken moeilijker over praten in de klas. Kennelijk heft wandelen bepaalde barrières op. Je bent beide in beweging en kunt makkelijk op een ander onderwerp overstappen.”

Korte energizer

Uiteindelijk is het doel dat alle groepen dagelijks gaan wandelen, maar de mogelijkheden hiertoe verschillen per groep. “Sommige collega’s staan in hun eentje voor de klas en vinden het niet verantwoord om met de hele groep buiten een stuk te wandelen. Ook voor deze groepen willen we een passend beweegmoment bedenken, een korte ‘energizer’. Het belangrijkste voor ons is dat het leuk blijft en zowel de docent als de leerlingen er baat bij hebben. Mijn tip voor anderen die ook willen beginnen is daarom: bouw het rustig op en ontdek hoe iedereen het ervaart.