“Sommige kinderen zijn echte hardlooptalenten, maar ook bij kinderen waarbij de start wat stroef ging merk ik nu verbetering”

De leerlingen van groep drie en vier van Basisschool De Biezen uit Hoogland lopen iedere dag The Daily Mile, onder enthousiaste aanvoering van juf Margareth Eijbergen-Hilhorst. Nadat zij in september The Daily Mile met de klas behandelde tijdens Nieuwsbegrip, werd ze erg enthousiast over het concept. Ze besloot het uit te proberen met de klas en vandaag de dag, bijna anderhalf jaar later, lopen ze nog steeds iedere schooldag The Daily Mile.

Margareth is zelf hardloopster en weet hoe het positieve gevoel is na een training. Die ervaring wil ze haar leerlingen graag meegeven. “Ik loop zelf vaak hard en ben na afloop altijd blij dat ik ben gegaan, ook al heb ik niet altijd evenveel zin om te lopen. Ik merk dat de kinderen ook altijd een goed gevoel hebben na The Daily Mile. Inmiddels is het echt automatisme geworden. We hebben geen vaste tijd voor The Daily Mile, maar als ik rinkel met een belletje, roepen de kinderen: ‘Daily Mile’! Dan gaan we rustig naar buiten en starten we met een gezamenlijke warming-up, die altijd gerelateerd is aan de oefenstof waar we die dag mee bezig zijn. Vervolgens lopen we twee rondjes om de school. De  kinderen die als eerste terug zijn lopen een extra rondje en aan het eind wachten we op elkaar.” Ook tijdens het wachten staan Margareth en haar leerlingen niet stil. “Tijdens het wachten joggen we op de plaats, want stilstaan is geen optie. Als iedereen terug is tel ik tot drie en trekken we nog een sprintje richting de deur.”

De kinderen zijn inmiddels laaiend enthousiast over The Daily Mile en Margareth merkt op dat ze zich sinds de start op meerdere vlakken hebben ontwikkeld. “Het is zoveel meer dan hardlopen. Het gaat om doorzetten, de kinderen worden harder voor zichzelf, ze klagen minder en maken nieuwe maatjes. Ze leren letterlijk te vallen en weer op te staan. Daarnaast gaat hun conditie met sprongen vooruit. Sommige kinderen zijn echte hardlooptalenten, maar ook bij kinderen waarbij de start wat stroef ging merk ik nu verbetering. Een meisje dat in het begin geen plezier had in het lopen is in de zomervakantie op voetbal gegaan. Zij ziet The Daily Mile nu als een goede training voor het voetbal en loopt inmiddels helemaal vooraan. Zij heeft nu een super conditie en beleeft er veel plezier aan. Ontzettend leuk om die transformatie te zien”, vertelt Margareth.

Voor de Biezenbabbel, een maandelijkse nieuwsbrief van de school, heeft Margareth een interview gehouden met haar leerlingen. In het interview vroeg ze hun mening over The Daily Mile. Enkele reacties waren:

  • Ik vind het leuk omdat je er minder dik van wordt en je wordt ook slimmer omdat je hersenen meer actief zijn.” (Jack)
  • “Ik vind het leuk omdat het goed voor je is en je krijgt sterke botten en spieren.” (Tesse)
  • “Het is heel gezond voor je en je wordt er steeds beter in. En het is heel leuk.” (Tieme)

Dit was voor Margareth de bevestiging dat de kinderen er zelf ook de meerwaarde van inzien. “Ik probeer ze bewust te maken van het belang van beweging en gezonde voeding. Zo leer ik ze dat water drinken goed voor ze is en ze suiker zoveel mogelijk moeten mijden. Leerkrachten zijn bij machte om leerlingen te motiveren een gezonde leefstijl aan te meten. Ik vind dit erg belangrijk en doe mijn uiterste best om ze zoveel mogelijk te laten bewegen in de klas. Ik denk veel na over nieuwe lesvormen waarbij ze spelenderwijs leren. Als het einddoel maar gehaald wordt, kun je als leerkracht op de weg ernaar toe nog heel veel variëren en ontdekken!”