Drie maanden The Daily Mile: ja, dat maakt al gigantisch verschil
“Het belangrijkste effect van The Daily Mile is een gegroeid zelfvertrouwen”
Drie maanden The Daily Mile: ja, dat maakt al gigantisch verschil
Lang niet alle effecten van The Daily Mile zijn makkelijk meetbaar. Denk aan elementen als meer zelfvertrouwen, betere concentratie en meer saamhorigheid. Maar in Maassluis konden ze niet om de harde cijfers heen: leerlingen van OBS De Parasol scoorden spectaculair beter bij de shuttleruntest sinds ze meedoen met The Daily Mile. Janneke Marcus vertelt welke effecten ze in drie maanden tijd heeft zien plaatsvinden.
Tekst: Marcel Migo
Janneke Marcus is JOGG-regisseur in Maassluis. Sinds november 2021, toen Maassluis JOGG-gemeente werd. “Ik werk vanuit E25 Zorg en Welzijn en ik heb daar voorheen altijd als buurtsportcoach gewerkt.”
Wethouder geeft startschot
Janneke: “Voor de officiële kick-off van Maassluis als JOGG-gemeente hebben we The Daily Mile ingezet. Dat was op 10 maart. Het idee was: laten we proberen op zo veel mogelijk basisscholen op hetzelfde moment The Daily Mile te gaan lopen. Liefst acht van de twaalf basisscholen zagen dit zitten en deden mee. Om het behapbaar te maken, richtten we ons in principe op groep zeven.” De officiële opening was op SBO De Parasol. Daar gaf de wethouder het startschot.
“De Parasol was ook de eerste school die zei: wij doen mee aan de kick-off én we gaan er daarna structureel mee door.” De scholen hadden uiteraard de keuze: deelnemen aan de kick-off en/of er daarna mee doorgaan. “Die vrijheid is ontzettend belangrijk. Ook de scholen die The Daily Mile op dit moment nog niet structureel gaan invoeren, werken weer op andere manieren aan bewegen en hebben deze positieve kennismaking mooi alvast mee kunnen maken. Dat is ook prima.” Drie scholen zijn direct na de kick-off structureel met The Daily Mile aan de slag gegaan.
Halló hé!
“Ja, en toen kwam een paar maanden later dus ineens mijn collega ons kantoor binnenstormen en zei: ‘Ik heb net de shuttleruntest op De Parasol gedaan en de verschillen zijn echt gigantisch!’” De gymleerkrachten voeren, vanuit het buurtsportteam, al jarenlang twee keer per jaar op elke basisschool, bij elke klas een shuttleruntest uit. “We vermoedden dat er wel een effect zichtbaar zou zijn van The Daily Mile, maar bij De Parasol waren de verschillen echt heel groot. Een gemiddelde verbetering van 50 procent! Het zijn leerlingen van één groep, dertien kinderen. De leraar loopt altijd mee, hij is hartstikke enthousiast, moedigt de kinderen aan. Dat is natuurlijk ook enorm belangrijk en motiverend.”
De groep op De Parasol sprong erbovenuit, maar ook de resultaten van de andere twee scholen die structureel The Daily Mile invoerden laten een verbetering van de resultaten zien. “We zien een trend. Illustratief is denk ik ook dat een andere groep op De Parasol die (nog) niet meedeed aan The Daily Mile, juist – waarschijnlijk mede vanwege corona – een lichte achteruitgang liet zien qua resultaten vergeleken met november.”
De ‘harde cijfers’
- De laagste score was in november 1 en in juni 2,5 (zelfde leerling).
- De gemiddelde score was in november 4,5 en in juni 6.
- De deelnemende groep op De Parasol startte The Daily Mile vanaf de officiële aftrap op 10 maart en is dus ‘pas’ drie maanden bezig!
- Lees hier onze factsheet over het landelijk onderzoek
Leren rennen – met zelfvertrouwen
“De shuttleruntest liet zien dat de conditie van de kinderen enorm is verbeterd, spectaculair zelfs”, vertelt Janneke. “En het is op zich ook heel fijn om die ‘harde cijfers’ te hebben.” Maar The Daily Mile gaat om veel meer, benadrukt ze. “Sommige kinderen hebben echt léren rennen, ervaren dat ze niet bang hoeven te zijn van een steek in de zij, dat dat overgaat, dat dat er soms bij hoort. Dat ze niet hoeven schrikken van een versnelde ademhaling en een versnelde hartslag, dat dat geen reden is om te stoppen. En ze hebben geleerd dat het totaal niet erg is om niet de snelste van de groep te zijn. Ieder doet dit op zijn of haar eigen niveau.”
De leerlingen zijn dus geen ‘concurrenten’, maar echt medeleerlingen: ze stimuleren elkaar. “Misschien is het belangrijkste effect van The Daily Mile wel een gegroeid zelfvertrouwen. Elke keer weer ervaren ze plezier en een succesbeleving. Dat heeft de groepsleerkracht echt zien gebeuren. The Daily Mile kost natuurlijk wat tijd en wat organisatie, maar de leerkracht merkt ook dat de kinderen sinds The Daily Mile is ingevoerd rustiger zijn in de klas, ‘minder wiebelig’ en zich beter kunnen concentreren.”