“Maak iedere dag een ander kind verantwoordelijk voor de inhoud van The Daily Mile”
De locatie van de 7e Montessorischool lijkt bijna gemaakt voor The Daily Mile: pal naast het Rembrandtpark in Amsterdam. Het duurde dan ook niet lang voordat deze school mee deed, nadat The Daily Mile in Nederland voor het eerst aandacht kreeg. Dit wel met dank aan vakleerkracht bewegingsonderwijs Marjolein Ruhl, die hiervan de kartrekker was op de 7e Montessorischool.
Wanneer was de eerste keer dat je hoorde over The Daily Mile?
“Dit was ongeveer twee jaar geleden. Ik las erover op internet en stipte het vervolgens aan in overleggen met mijn vakcollega’s. Een aantal collega’s zeiden direct: te gek, dit moeten we doen! Ik heb één collega aangespoord tot het doen van een pilot met de klas en die was enthousiast. Vervolgens hebben we het samen langzaam uitgerold binnen de rest van de school.”
Ging dit zonder slag of stoot?
“Niet altijd. Een aantal collega’s gaven aan het nodig te hebben dat ik ze hielp met de start van The Daily Mile in hun klas. Ze wisten niet goed hoe ze het moesten aanpakken en vonden het lastig om het te combineren met alle andere dingen die er al zijn. Ik heb ze geholpen om te ervaren wat The Daily Mile kan betekenen voor de kinderen. Iedereen die het uiteindelijk heeft geprobeerd was zeker enthousiast en ze zagen het nut ervan in. Voor de ene groep was het beter vol te houden, dan voor de andere groep.”
Wat gaan jullie doen om The Daily Mile ook in die klassen weer onder de aandacht te brengen?
“Begin juni komt Nicole Beukers, ambassadeur van The Daily Mile, bij ons op school. Zij gaat samen met alle kinderen uit de bovenbouw lopen. De rest van de dag zal ik zelf met alle groepen The Daily Mile lopen. Dit zal het ongetwijfeld een boost geven. We maken het echter niet verplicht voor leerkrachten om The Daily Mile te lopen. In de ene klas is de behoefte om te bewegen groter dan in de andere klas.”
Welke mogelijkheden biedt het Rembrandtpark jullie?
“Met het Rembrandtpark naast de school hebben we natuurlijk een geweldige uitvalsbasis voor The Daily Mile. Sommige leerkrachten laten de kinderen volledig vrij, andere leerkrachten gaan naar een veldje in het park waar ze een mooi overzicht hebben en alle kinderen zien. Soms bedenken ze spelletjes en daar worden de kinderen dolenthousiast van! Geef één kind bijvoorbeeld een lintje en maak de regel dat dat kind niet ingehaald mag worden. Succes gegarandeerd! Vraag de kinderen ook regelmatig wat zij leuk vinden om te doen. Maak iedere dag een ander kind verantwoordelijk voor de inhoud van The Daily Mile, op die manier laat je het ze helemaal beleven. Ik vind het ontzettend belangrijk dat The Daily Mile van de kinderen zelf wordt.”
Merk je dat de conditie van de kinderen verbetert door The Daily Mile?
“Absoluut! Laatst was er een kind dat tijdens de gymles bij mij kwam en vertelde dat haar conditie op school heel erg vooruit was gegaan doordat ze iedere dag liep. En sommige kinderen zijn zo fanatiek dat ze zelfs in de vakantie met hun vader of moeder doorgaan! Fantastisch toch.”