Meesters en juffen zijn kracht achter een gezonde jeugd
In Nederland rennen 11.000 leerlingen meerdere malen per week met de hele klas een kwartiertje buiten. De grootste kartrekkers van deze zogenoemde ‘Daily Mile’ zijn meesters en juffen die ervoor kiezen een frisse neus te halen met de hele klas. “Kinderen zijn niet gemaakt om de hele dag stil te zitten. Het is goed dat ze hun energie kwijt kunnen.” Aldus Annikki Schotanus, leerkracht op de Meester van der Brugschool te Woudsend.
Annikki, die met groep 5 en 6 al sinds maart The Daily Mile rent, is niet de enige leerkracht in Nederland die het belang van het kwartiertje rennen inziet. Ook andere leerkrachten in Nederland zien de voordelen. Ze geven aan dat hun leerlingen fitter worden, meer energie krijgen en makkelijker samenwerken. Dit blijkt uit onderzoek dat het Mulier Instituut in opdracht van JOGG uitvoerde onder scholen die deelnemen aan het beweeginitiatief.
Impact van enthousiaste leerlingen
“Dit initiatief drijft echt op de energie van alle leerkrachten in Nederland die ervoor hebben gekozen iedere dag met hun klas naar buiten te gaan om een kwartiertje te gaan rennen of lopen. Met 11.000 leerlingen die wekelijks meedoen zie je al snel hoe groot de impact kan zijn van een groep enthousiaste leerkrachten. Zij zien in dat voldoende beweging voordelen met zich meebrengt en zorgt voor een gezonde generatie.” Zo vertelt Marjon Bachra, directeur van Daily Mile-initiatiefnemer Jongeren Op Gezond Gewicht.
Steeds beter volhouden
Klassen rennen meestal zo’n 3 keer per week. Leerkrachten die met hun klas meedoen beoordelen The Daily Mile met een 7,5. Het onderzoek laat ook zien dat leerlingen het vaak leuk vinden om het kwartiertje te rennen en dat ze dit steeds beter kunnen volhouden. “Het leukste vind ik dat je even lekker naar buiten mag en dan rennen!” aldus een van de leerlingen uit het onderzoek. Naast positieve reacties van de leerlingen, reageren volgens de leerkracht ook ouders enthousiast op het loopinitiatief.
Klik hieronder om de factsheet te bekijken!
Lees het rapport van Mulier Instituut, of lees hun nieuwsbericht!