Met de hele school op wereldreis! Deze invulling van The Daily Mile motiveert elk kind

Actie, actie, actie! Dat is het doel van The Daily Mile, legt Baron Prickett van OBS De Driepas uit. Zo veel mogelijk bewegen en zo weinig mogelijk stilstaan. Hij bedacht een creatieve, uitdagende variant waarbij de kinderen met elkaar ‘op wereldreis’ gaan. Met een vleugje competitie. Maar: “Geen competitie tegen elkaar, maar met elkaar. Zodat ze extra gemotiveerd raken om samen iets te bereiken.”

Tekst: Marcel Migo

“Sinds januari dit jaar ben ik leerkrachtondersteuner op OBS De Driepas in Echt”, vertelt Baron Prickett. Onder meer om er te helpen het bewegend leren op te zetten. En ook de verzorging van alle gymlessen hoort bij zijn pakket. “Bij alles wat te maken heeft met bewegen, wordt er naar mij gekeken!” Hiervoor was hij vijftien jaar werkzaam als beweegcoach Sport voor Stichting Menswel. “In die functie werd ik door zo’n tien scholen ingehuurd om gymles te geven. Overigens ook op de Driepas.” Sport kenmerkt zijn achtergrond. Hij heeft onder meer CIOS gedaan en heeft altijd in het onderwijs gezeten als gymdocent. De start van Baron bij De Driepas leidde er al heel snel tot de start van The Daily Mile. “De school had de ambitie om een gezonde school te worden.” Een van dé activiteiten waaruit je dan kunt kiezen, is The Daily Mile. “Ik had daar bij mijn vorige werkgever, bij een andere school, al ervaring mee opgedaan. Dat was populair, relatief makkelijk op te zetten, waardoor iedereen in beweging kwam. Ik dacht: dat zou ook heel geschikt kunnen zijn voor De Driepas.” En dan meteen ook maar voor alle groepen.

Vallen, en vooral weer opstaan
Rennen is niet verplicht, benadrukt Baron. Om die reden – en vanwege de veiligheid – is besloten om twee verschillende rondjes uit te zetten: één voor de kinderen die willen rennen en één voor de kinderen die willen wandelen. Elk kind kan daardoor gemakkelijk op eigen tempo meedoen. “Je hebt erbij die willen het liefst vijftien minuten volle bak op Usain Bolt-snelheid sprinten, maar er zijn ook kinderen die zich veel beter voelen door gewoon te wandelen.”
De juiste vorm vinden, die bij jouw school past, ziet Baron ook als een kwestie van vallen en opstaan. “Probeer gewoon dingen uit. Niet alles lukt, maar dat hoeft ook niet. We hebben in het begin bijvoorbeeld The Daily Mile gedaan met sportclubs uit de omgeving. Op zich echt hartstikke leuk. Maar er kleefden ook nadelen aan: de kinderen stonden onvermijdelijk ook relatief veel stil. “De betrokkenheid van de sportclubs was fantastisch, maar voor elke week was deze vorm toch minder geschikt. Wij willen gewoon dat de kinderen vijftien minuten echt in beweging zijn.” Een geweldige ingeving zorgde daarvoor. “Kinderen moeten gewoon uitgedaagd worden. Daarom heb ik toch een klein beetje competitie toegevoegd. Geen competitie tegen elkaar, maar met elkaar. Zodat ze extra gemotiveerd zouden raken om samen iets te bereiken.” Het internationale, diverse karakter van De Driepas vormde de inspiratie: de school heeft twee vestigingen waaronder een Taalschool, bij het AZC. “Daar ben ik ook twee keer in de week.”

Te voet naar China, via o.a. Canada, Amerika en Brazilië
De kinderen gaan – in het door Baron ontwikkelde concept – ‘op wereldreis’. Baron houdt elke keer bij hoeveel rondjes de kinderen gelopen hebben. Elk rondje van elk kind telt mee. En de rondjes van deelnemende docenten tellen zelfs dubbel. “We beginnen natuurlijk in Nederland.” De eerste virtuele bestemming was Engeland. “Om daar te komen, moesten de kinderen, gezamenlijk, per twee groepen, een bepaald aantal rondjes volbracht hebben.”

Vlak vóór de start, elke woensdag dus, worden de kinderen geïnformeerd over de score van de week ervoor. “Daarmee houden we de spanning erin!” Via een grappig filmpje waarin ze Baron het aantal bekend zien maken. Ze zien dan op een wereldkaart hoeveel ze nog moeten om een volgende bestemming te halen. “Ik ben nog steeds verrast over het resultaat. Elke week rennen ze meer rondjes! En”, benadrukt hij nogmaals, “ook de rondjes van de kinderen die willen wandelen tellen mee.” Inmiddels hebben de kinderen Engeland achter zich gelaten, en zijn ze onderweg, over de Atlantische Oceaan, naar Canada. “Echt een pittig stuk. Ze weten dat ze veel rondjes moeten rennen om er te komen.” Gelukkig liggen niet álle bestemmingen even ver uit elkaar. Na Canada gaat de wereldreis verder naar Amerika, vervolgens Brazilië, Europa, Australië, Nieuw-Zeeland en China. Van Europa naar Nieuw-Zeeland is natuurlijk wel weer een forse onderneming. “Het zou mooi zijn als ze dat ergens in de lente weten te bereiken.”Als ze het land bereikt hebben, krijgen ze in het wekelijkse filmpje ook meteen wat leuke informatie over het land. En natuurlijk de felicitaties van Baron.

Jaarrecords
Alle rondjes van alle kinderen worden geteld. Dus komen er aan het eind van het jaar totaalcijfers. Records! En dat is voor nieuwe groepen, vanaf volgend schooljaar, natuurlijk weer een mooi streven om te verbeteren.

“De maan moet te doen zijn”
Baron is enthousiast over het concept. Omdat het gewoon heel goed werkt: de kinderen vinden het leuk, zijn enthousiast en gemotiveerd. “De tijd die ik eraan kwijt ben valt echt wel mee. Het kost mij wekelijks ongeveer een halfuur om de drie filmpjes te maken.” En stel dat voor het eind van het schooljaar de wereldreis voltooid is, wat dan? “Dan ga ik de ruimte in met ze”, lacht Baron. “De maan moet te doen zijn. En daarna kunnen we de planeten in het zonnestelsel bezoeken.”