Met z’n allen naar buiten tijdens “Zuthphens Kwartiertje”
Op de middelbare school Praktijkonderwijs Zutphen hebben ze hun eigen vorm van The Daily Mile, genaamd het ‘Zutphens Kwartiertje’. Hiermee is deze school één van de eerste middelbare scholen die het initiatief van The Daily Mile omarmt. Dat is te danken aan Henri Roeterdink, vakdocent bewegingsonderwijs en buurtsportcoach, die de mentoren van de verschillende klassen enthousiast wist te maken.
Naast het geven van lessen lichamelijke opvoeding is Henri altijd druk met het uitrollen van sport- en spelactiviteiten bij Praktijkonderwijs Zutphen. Hij wil de leerlingen letterlijk in beweging krijgen. Toen hij op internet over The Daily Mile las, besloot hij om een pilot te doen met klassen die hiervoor open stonden. “In beginsel zagen leerkrachten wel wat beren op de weg, maar na een aantal weken waren ze net zo enthousiast als ik. Ze merkten dat de lessen na het Zutphens Kwartiertje veel rustiger verliepen dan daarvoor”, aldus Henri.
Leerkrachten bepalen zelf hoe lang het rondje is dat ze gaan lopen met de leerlingen. Dit hangt vaak samen met hoe de leerlingen zich voelen. “Wij zijn een praktijkschool en soms hebben klassen wel zes uur praktijk per dag. Ze zijn dan al relatief veel in beweging en op zo’n dag is het lekker om een klein rondje te wandelen. Op dagen met zes uur theorie vinden ze het juist heerlijk om hun energie buiten kwijt te kunnen.” Vaak maken klassen gebruik van het park achter de school.
Zoveel pluspunten
Niet alleen verlopen de lessen na het Zutphens kwartiertje rustiger, ook merken mentoren dat ze op een andere manier met leerlingen in contact komen. Bepaalde onderwerpen worden makkelijker besproken tijdens een wandeling. “Kinderen zijn meer geconcentreerd op het gesprek en voelen zich meer vrij dan in de les vaak het geval is.” Wat Henri betreft, zou iedere middelbare school The Daily Mile moeten oppakken. “Leerlingen genieten van het moment van vrijheid en bovendien verbetert de sfeer in de klas. Er zijn zoveel pluspunten”, sluit Henri af.