“Soms koppel ik kinderen aan elkaar die tijdens The Daily Mile elkaars maatje zijn. Zij moeten dan bij elkaar blijven tijdens het lopen.”
Aan het eind van vorig schooljaar deden alle groepen van OBS De Pionier in Leeuwarden mee aan The Daily Mile. Nu de zomervakantie voorbij is pakken de leerkrachten dit initiatief weer op, onder aanvoering van kartrekker Wietske Vriesinga. Zij begon er in 2016 mee, nadat ze met haar leerlingen van groep 4 The Daily Mile behandelde tijdens een les van Nieuwsbegrip. Ze zette haar leerlingen als ambassadeurs in en maakte zo de hele school enthousiast.
Wietske was vorig jaar zelf net begonnen met hardlopen, toen Nieuwsbegrip The Daily Mile behandelde. Ze stelde vervolgens binnen de klas voor om met The Daily Mile te starten en kon rekenen op veel enthousiasme. “Nadat we zelf de smaak te pakken hadden, heb ik mijn leerlingen presentaties laten geven in andere klassen. Ze vertelden over het hoe en waarom van The Daily Mile en nodigden de andere kinderen uit om een keer met ons mee te rennen. Ze werden zo als het ware ambassadeurs van The Daily Mile.” De kinderen wisten met veel overtuiging te presenteren, want aan het eind van het schooljaar deden alle groepen van OBS De Pionier mee.
Om het afwisselend te houden, brengt Wietske veel variatie aan. Van het lopen in estafettevorm tot wieltjesdag, waarop de kinderen The Daily Mile mochten voltooien op skeelers, een step of op de fiets. “Soms koppel ik kinderen aan elkaar die dan elkaars maatje zijn. Zij moeten bij elkaar blijven tijdens het lopen. Ik probeer dan iemand die heel gemotiveerd is te koppelen aan iemand die het wat lastiger vindt en ze coachen elkaar er dan als het ware doorheen.” Wietske wijst altijd twee kinderen aan die ‘achterwacht’ zijn. Zij zorgen dat er niemand achterblijft en wachten wanneer iemand valt of zijn veters moet strikken.
Tijdens de opstart na de zomervakantie merkt Wietske dat het even duurt voordat de routine weer terug is. “Voor sommige kinderen is het rennen best wel zwaar, maar ze merken iedere keer weer dat ze vooruit gaan. Dat motiveert.” Bij andere kinderen speelt er een heel ander probleem op, namelijk dat ze voorop willen lopen en niemand ze mag inhalen. “Dit probleem stip ik later aan in de klas, want ook dan besteed ik veel aandacht aan The Daily Mile. Zo bespreken we waarom we dat drie keer per week doen en wat de voordelen zijn.” Die voordelen zijn haar overigens meer dan duidelijk. Wietske merkt een groot verschil ten opzichte van de periode dat ze nog geen Daily Mile deden. “Op het moment dat de energie in de klas wat minder is, gaan we rennen. De kinderen vinden het heerlijk om een frisse neus te halen en kunnen er na afloop weer tegenaan. Ze zijn beter geconcentreerd en hebben meer energie. Sommige kinderen worden tijdens het rennen enorm fanatiek en ze willen hun grenzen verleggen. Ze voelen zichzelf na afloop vooral ook erg stoer”, lacht Wietske.
In mei heeft een grote groep van OBS De Pionier meegedaan aan ‘LOOP Leeuwarden’, een hardloopwedstrijd in Leeuwarden. “Hier hebben we met meerdere kinderen voor getraind. Het zorgde voor een extra stimulans tijdens de dagelijkse Daily Mile”, aldus Wietske.
De Pionier was ook in het nieuws! Lees het artikel.